Zajęcia z psem

Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i samotność, relaksuje. Lekcje z psem uczą również tolerancji do innych i akceptacji siebie samego, takimi, jacy jesteśmy. Oczywistym jest również, że zajęcia z udziałem psa lub na temat psa uczą szacunku i innych właściwych postaw w stosunku do zwierząt i ludzi. Wpajają zasady bezpiecznego postępowania z psami oraz wpływają korzystnie na kształcenie emocjonalne.

Rodzaje i formy dogoterapii:

  • AAA ( animal assisted activity) , czyli spotkanie z psem (SP) – zajęcia charakteryzują się pełną spontanicznością i brakiem scenariusza do ich prowadzenia. Ich  głównym zadaniem jest nawiązanie pozytywnego kontaktu ucznia z psem. Takie zajęcia mają na celu dostarczenie pozytywnych emocji i satysfakcji z obcowania z psem, rozluźnienie atmosfery.
  • AAE ( animal assisted education), czyli edukacja z psem (EP) – zajęcia mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka. Ta forma wymaga odpowiedniego przygotowania zajęć oraz wiedzy i umiejętności osób prowadzących – specjalistów danej dziedziny.  Pies prowadzony przez specjalistę, uczestnicząc aktywnie w zajęciach motywuje do działania i poprzez stworzenie przyjaznych warunków emocjonalnych zwiększa możliwości przyswajania wiedzy.
  • AAT (animal assisted therapy), czyli terapia z psem (TP) – zajęcia charakteryzujące się indywidualnym podejściem do poszczególnych wymagań i potrzeb  uczniów. Jest to zestaw zadań ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel z zakresu kompleksowej rehabilitacji, do których układana konieczna jest metodyka w porozumieniu ze specjalistą np. lekarzem prowadzącym, rehabilitantem, psychologiem, oligofrenopedagogiem, pedagogiem, itd. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego uczestnika zajęć, jego możliwości i potrzeb.

Wpływ psa na rozwój dziecka

Zajęcia z udziałem psa wpływają na kilka obszarów rozwoju:

  • Rozwój motoryczny
  • Rozwój poznawczy
  • Rozwój społeczno-emocjonalny
  • Rozwój mowy, analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonemowego
  • Rozwój umiejętności szkolnych